نحوه یادگیری برنامه نویسی PLC

۱۸ بازديد
PLC یا کنترل‌کننده منطق قابل برنامه‌ریزی را می‌توان در فرآیندهای مختلف تولید خودکار یافت و سال‌ها استاندارد صنعت اتوماسیون بوده است.
به طور کلی، هر زمان که نیاز به کنترل دستگاه‌ها باشد، ممکن است به یک PLC نیاز داشته باشید: از ماشین‌های روباتیک گرفته تا ماشین‌های پنوماتیک و حتی چراغ‌های راهنمایی، PLC‌ها ممکن است خانه خود را پیدا کنند. به زبان ساده، PLC یک جزء بسیار مهم و نمادین در صنایع مختلف با عملکردها و مسئولیت های بسیار متنوع است.
با توجه به آنچه گفته شد، یادگیری برنامه نویسی PLC یک دارایی بسیار ارزشمند برای هر برنامه نویس و توسعه دهنده نرم افزار است، و در اینجا، تمام نکات و نکات مربوط به نحوه شروع آموزش plc را مورد بحث قرار می دهیم.
نحوه یادگیری PLC
در اینجا در PLCGurus.NET، هدف ما ارائه منابع رایگان برای یادگیری همه چیز در مورد برنامه نویسی PLC است، و همچنین ممکن است بخواهید برای اطلاعات بیشتر و آموزش های ما در کانال YouTube ما مشترک شوید.
با توجه به آنچه گفته شد، یکی از موانع کلیدی در یادگیری برنامه نویسی PLC این است که شما باید یک سخت افزار PLC داشته باشید یا حداقل به آن دسترسی داشته باشید. همچنین، ممکن است نیاز به سرمایه گذاری در نرم افزارهای اضافی داشته باشید. مطمئناً منابع مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری برنامه نویسی PLC کمک کند (به مقاله ما مراجعه کنید: 5 ابزار ضروری که هر برنامه نویس PLC به آن نیاز دارد).
با این حال، تا زمانی که برنامه‌نویسی یک PLC واقعی را امتحان نکنید و همه این تئوری‌ها را عملی نکنید، به طور مؤثر یاد نخواهید گرفت. با این حال، برخی از کیت های آموزشی مقرون به صرفه و در دسترس در بازار امروز وجود دارد، و در اینجا توصیه های ما وجود دارد:
سرمایه گذاری در بسته های آموزشی برنامه نویسی PLC
در اینجا برخی از کیت های آموزشی PLC نسبتاً مقرون به صرفه و مفید وجود دارد که به راحتی در آمازون در دسترس هستند و ممکن است بخواهید در آنها سرمایه گذاری کنید:
مربی CCW PLC قابل برنامه ریزی Allen Bradley Micro820
ویژگی های کلیدی:
 
رابط PLC آلن بردلی (AB) نیز یکی از محبوب ترین مارک های PLC است که در صنایع مختلف استفاده می شود.
کنترلرهای 20 نقطه ای، بسیار همه کاره را ارائه می دهد
ارتباطات جاسازی شده از طریق پورت های سریال غیر ایزوله (برای پورت های RS-232 و RS-485) و همچنین دارای پورت های اترنت
پشتیبانی تعبیه شده برای حداکثر چهار ورودی دمای ترمیستور 10K را ارائه می دهد
از دانلود برنامه از طریق USB با 3.5 اینچ اختیاری پشتیبانی می کند. LCD از راه دور
حداکثر دو ماژول پلاگین Micro800™ را پشتیبانی می کند
از کارت microSD برای انتقال برنامه، دیتالوگ و مدیریت دستور پخت پشتیبانی می کند
شامل یک کتاب کار دانشجویی، ارائه پاورپوینت، کتاب راهنمای مربی، و دستورالعمل‌هایی برای دانلود نرم‌افزار Connected Components
حکم ما: اگر می‌خواهید پلتفرم آلن بردلی PLC را یاد بگیرید (که بیشترین سهم بازار را در آمریکای شمالی دارد)، یک سرمایه‌گذاری عالی است. یک کیت آموزشی عالی که شما را قادر می سازد جنبه های مختلف برنامه نویسی PLC، از جمله، تنظیمات PLC، ارتباطات، نقشه برداری I/O، آدرس دهی و حتی نصب فیزیکی و سیم کشی را بیاموزید.
این یک بسته کاملاً کامل است و باید به شما در درک، نصب و عیب یابی سیستم های کنترل AB PLC کمک کند. این سرمایه گذاری اندک می تواند پیشرفت بزرگی برای حرفه برنامه نویسی PLC شما ایجاد کند
ترینر PLC SIEMENS S7 1200
آخرین قیمت ها را بررسی کنید
ویژگی های کلیدی:
بسیار مقرون به صرفه، یکی از ارزان ترین راه های یادگیری برنامه نویسی PLC با ماژول زیمنس.
PLC زیمنس در حال حاضر یکی از پرکاربردترین برندهای PLC در صنایع مختلف می باشد و با یادگیری برنامه نویسی PLC بر روی این کیت آموزشی مزیتی در کار با سایر PLC های زیمنس خواهید داشت.
دارای نرم افزار برنامه نویسی SIMATIC. این یک نرم افزار برنامه نویسی نسبتاً محبوب در دنیای PLC است و بعداً در حرفه برنامه نویسی PLC خود مزیت بزرگی خواهید داشت.
می تواند به PROFIBUS، PROFINET، MODBUS یا یک رابط شبکه CANopen متصل شود. بسیار همه کاره و مقیاس پذیر.
پانل پایه SIMATIC (KTP) موجود در بسته. این پنل ها در اندازه های متفاوتی هستند و با نرم افزار برنامه نویسی WinCC (در بسته بندی موجود) قابل برنامه ریزی هستند.
حکم ما: اگر می خواهید برنامه نویسی زیمنس PLC را یاد بگیرید، این گزینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری است: نسبتاً مقرون به صرفه با اندازه جمع و جور خوب. S7-1200 قابلیت های بسیار قابل توجه و همه کاره ای را با گزینه های سخت افزاری متعدد ارائه می دهد. اگر در مورد یادگیری برنامه نویسی PLC، به ویژه با پلت فرم زیمنس، جدی هستید، سرمایه گذاری بسیار خوبی است.
بیشتر بخوانید: تعمیر جاروبرقی ،
مراحل یادگیری برنامه نویسی PLC
به طور کلی، در اینجا مراحل رایج در یادگیری برنامه نویسی PLC و توسعه برنامه نویسی عملیاتی آمده است:
ماژول کیت آموزشی PLC و نرم افزار برنامه نویسی PLC را نصب کنید (همانطور که در بالا بررسی کردیم.
بین 5 زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید، اما معمولاً با زبان Ladder Diagram (LD) شروع می کنیم.
با درک دستگاه های ورودی و خروجی شروع کنید
پله های مناسب را بررسی کنید و این تگ های ورودی/خروجی را به درستی ترسیم کنید (نقشه گذاری یا آدرس دهی I/O). تعریف کنید که کدام تگ های ورودی/خروجی معمولاً باز [NO] یا معمولاً بسته [NC] هستند.
عملکردهای دیگری مانند تایمر و شمارنده را با توجه به نیاز پروژه تعریف کنید.
با استفاده از گیت منطقی، دستورات و توالی برنامه را توسعه دهید
قوانین مهم برنامه نویسی PLC را یاد بگیرید و آن را اجرا کنند
سخت افزار را وصل کنید و برنامه را اجرا کنید
در زیر به این مراحل و نحوه برخورد با آنها می پردازیم.
مبانی برنامه نویسی PLC
سازه های برنامه نویسی
"برنامه" مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که کامپیوتر اجرا می کند. سازه برنامه نویسی، از سوی دیگر، ترتیب اجرای این دستورالعمل ها را کنترل می کند و همچنین برای کنترل جریانی که این دستورالعمل ها در آن اجرا می شوند (یا نمی شوند) استفاده می شود.
در زبان های برنامه نویسی، چندین ساختار اصلی برنامه نویسی شناخته شده وجود دارد که می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد: Sequence، Selection، و Repetition (یا گاهی اوقات تکرار نامیده می شود. گاهی اوقات به آنها "سطوح" یا "طبقه" می گویند، بنابراین دنباله ها "" نامیده می شوند. طبقه/طبقه اول» و تکرار «طبقه/طبقه سوم» است.
گاهی اوقات فراخوانی معمول به عنوان طبقه/طبقه چهارم اضافه می شود، اما به خاطر این راهنما، ما بر روی سه ساختار اول تمرکز می کنیم:
  • توالی
در اولین لایه ساختار، یک دنباله اساساً به یک CPU می گوید که کدام دستور بعدی باید اجرا شود. در زبان های برنامه نویسی، دستور یا دستور برنامه نویسی عبارتی است که به یک دستورالعمل ترجمه می شود.
به طور پیش فرض، یک دنباله عبارتی است که از دستور فعلی (یا اولین دستور برنامه، بسته به زمان نوشته شدن آن) پیروی می کند. بنابراین، ساختار دنباله ترتیبی را تعیین می کند که در آن دستورالعمل ها اجرا و پردازش می شوند.
دنباله اصلی ترین ساختار در یک زبان برنامه نویسی است.
  • انتخاب
انتخاب مسیر برنامه یا جریان برنامه را مشخص می کند. همانطور که از نام آن پیداست، دستور انتخاب امکان انتخاب بین گزینه های مسیر جایگزین را برای اجرای دستورالعمل فراهم می کند.
یک برنامه بسته به عوامل مختلف می تواند مسیرهای ممکن زیادی را طی کند و یک دستور انتخاب به برنامه دستور می دهد که کدام مسیر را طی کند.
بیایید از یک تصویر برای توصیف بیشتر ساختار انتخاب استفاده کنیم: فرض کنیم رستورانی وجود دارد. اگر حداقل یک مهمان در رستوران حضور داشته باشد، یک کارمند باید از مهمان پذیرایی کند. در غیر این صورت هیچ سرویسی لازم نیست.
با این مثال، دو مسیر ممکن وجود دارد:
وقتی مهمان هست، خدمات ارائه دهید
وقتی مهمان نیست، خدمات ارائه نکنید
بنابراین، برنامه بین مسیر 1 یا مسیر 2 انتخاب می کند، اما نه هر دو.
یک ساختار تکرار، یا گاهی اوقات تکرار نامیده می شود، اجرای مکرر کد (یا بخشی از کد) در هنگام اجرای برنامه است. ما می توانیم این تکرارها را بیشتر به دو نوع تقسیم کنیم: تکرار کنترل شده با شمارش و تکرار کنترل شده با شرایط.
همچنین بخوانید: تعمیر یخچال
 
بیایید از همین مثال برای نشان دادن تکرار استفاده کنیم: از آنجایی که ما شرایط ارائه خدمات را تعریف کرده‌ایم (زمانی که مهمان وجود دارد)، می‌توانیم همان فرآیند را برای یک ماه کامل تکرار کنیم.
همانطور که می بینیم، ما می توانیم بین ساختارها حرکت کنیم تا یک مفهوم برنامه نویسی اولیه را تشکیل دهیم: در طبقه/سطح اول، یک جریان اصلی، بیانیه پس از بیانیه داریم. سپس از این عبارت برای انجام یا عدم انجام سرویس بر اساس حضور مهمان استفاده می کنیم.
در مرحله آخر (سوم) این کار را به مدت 30 روز (یک ماه) تکرار می کنیم.
انواع داده ها و ساختارهای داده
داده ها به انواع مختلفی از داده ها طبقه بندی می شوند که یک شی یا متغیر می تواند در یک برنامه داشته باشد (یا نگه دارد). در همه زبان‌های برنامه‌نویسی، انواع داده‌ها بسیار مهم هستند: قبل از اینکه هر برنامه یا نرم‌افزاری را توسعه دهیم، باید انواع داده‌ها به درستی تخصیص داده و اعمال شوند تا از برنامه‌ای بدون خطا با نتایج مناسب اطمینان حاصل شود. درباره آموزش تعمیرات ایسیو نیز بخوانید.
https://www.plcgurus.net/how-to-learn-plc-programming/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.