زمان و نحوه استفاده از مولتی متر برای عیب یابی مشکلات برق کامپیوتر

۱۹ بازديد

برای افرادی که از نظر الکتریکی آشنا نیستند، نحوه استفاده از مولتی متر برای عیب یابی مشکلات برق رایانه شخصی می تواند یک کار ترسناک باشد. اما نیازی نیست که باشد. با دانش اولیه برق و کمی تمرین، می توانید با خیال راحت و موثر از این ابزار مفید برای عیب یابی انواع مشکلات رایج رایانه شخصی استفاده کنید.

دستورالعمل های فروشنده را به دقت دنبال کنید

همانطور که مقاله را می خوانید، به خاطر داشته باشید که کار با برق می تواند بسیار خطرناک باشد. دستورات من دستورالعمل های کلی است. هر مولتی متر متفاوت است، و اگر راهنمای دستورالعمل مولتی متر خاص شما با هر یک از نشانگرهای من متفاوت است، باید توصیه های سازنده را دنبال کنید.

تجزیه و تحلیل یک مدار

هر زمان که مداری را با مولتی متر خود بررسی می کنید، باید بدانید که مدار AC (جریان متناوب) یا DC (جریان مستقیم) است و در مورد میزان جریان و ولتاژی که به طور بالقوه دارید استفاده می کنید. همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید ولت، آمپر یا تداوم را اندازه گیری کنید.

هنگام کار با رایانه شخصی، تقریباً همیشه از ولتاژ DC استفاده می کنید. منابع تغذیه مدرن ATX توان سطوح ثابتی را که دریافت می‌کنند به منابع برق +12 یا -12، +5 یا -5 و +3.3 ولت برای اجزای مختلف سیستم تبدیل می‌کنند. هنگام آزمایش یک رایانه شخصی با مولتی متر، این کابل های برق مختلف (برق محیطی، برق مادربرد و برق دستگاه کمکی - برق دستگاه کمکی +12 ولت است و دستگاه های کمکی مانند فن های کیس و فن های CPU را اجرا می کند) را آزمایش خواهید کرد. بررسی کنید که آنها ولتاژ صحیح را تحویل می دهند.

بسیاری از مولتی مترها دارای صفحه ای هستند که به شما امکان می دهد حالت های مختلف کار را انتخاب کنید. همانطور که در شکل A مشاهده می کنید، چهار ناحیه مختلف از صفحه مولتی متر من وجود دارد که با اندازه گیری جریان سروکار دارند. این مناطق با کدهای V DC (ولت DC)، V AC (ولت AC)، A DC (آمپر DC) و A AC (آمپر AC) مشخص می‌شوند. بسته به اینکه می‌خواهید ولت یا آمپر جریان DC یا AC را اندازه‌گیری کنید، یکی از این چهار ناحیه صفحه را انتخاب می‌کنید. هنگام بررسی مدارهای داخل کامپیوتر، می توانید از ولتاژ DC (V DC) یا آمپر DC (A DC) استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: تعمیر جاروبرقی

صفحه مولتی متر حالت های کار را انتخاب می کند

مرحله بعدی در این فرآیند، انتخاب محدوده مناسب است. هر یک از بخش های مولتی متر من دارای چندین مقدار است که محدوده را مشخص می کند. شما نمی خواهید از تنظیم دو ولت برای اندازه گیری 600 ولت استفاده کنید. محدوده های مختلفی برای هر دو ولت و آمپر DC و AC وجود دارد.

اگر از محدوده تقریبی ولتاژ مطمئن نیستید، یک تکنیک خوب این است که با حداکثر دامنه شروع کنید و به سمت پایین بروید. فرض کنید یک منبع تغذیه دو ولتی دارید اما مطمئن نیستید که با دو ولت سروکار دارید یا 200 ولت. ابتدا باید ولتاژ را با بالاترین محدوده ممکن (در مورد من 600 ولت) اندازه گیری کنید. دو ولت حتی در مقیاس 600 ولتی نشان داده نمی‌شوند، بنابراین در مرحله بعد، کنتور را جدا کرده، آن را روی پایین‌ترین محدوده بعدی تنظیم کنید و دوباره ولتاژ را اندازه‌گیری کنید. در نهایت، با تکرار این روش، محدوده مناسب را پیدا خواهید کرد.

توجه به رنگ های نمایشگر مولتی متر همیشه مهم است. شاید در شکل متوجه شده باشید که مولتی متر من یک پروب قرمز و یک پروب مشکی دارد. هنگام اندازه گیری AC، واقعاً مهم نیست که کدام کاوشگر به کدام سیم می رود زیرا AC در هر سیم متناوب مثبت و منفی می شود. با این حال، هنگام اندازه گیری DC، همیشه باید قطبیت را با اتصال پروب قرمز به مثبت و پروب سیاه به منفی مشاهده کنید. اغلب منبع تغذیه از سیم های قرمز و مشکی استفاده می کند و تشخیص اینکه کدام یک مثبت و کدام یک منفی است را آسان می کند. اکثر مولتی مترهای دیجیتال دارای نمایشگر قطبیت معکوس هستند، اما اکثر مترهای آنالوگ اینگونه نیستند. معکوس کردن قطبیت در یک متر آنالوگ احتمالاً می تواند سوزن را خم کند و به حرکت متر آسیب برساند. اگر منبع تغذیه شما از رنگ های متفاوتی استفاده می کند، دفترچه راهنما را برای قطبیت صحیح هر هادی بررسی کنید.

همچنین ممکن است متوجه شده باشید که از میان گروه های مختلف عملکردهای موجود مولتی متر من، تنها عملکردهای اندازه گیری جریان الکتریکی که قبلا توضیح دادم با رنگ قرمز نشان داده شده اند. به این دلیل که اندازه گیری جریان و ولتاژ تنها عملیاتی است که باید با روشن بودن برق انجام شود. برای این قاعده استثنائاتی وجود دارد، اما به عنوان یک قاعده کلی، هرگز هیچ نوع اندازه گیری دیگری را با روشن بودن برق انجام ندهید. اگر چیزی غیر از جریان یا ولتاژ (مثلاً مقاومت یا تداوم) اندازه گیری می کنید، دستگاهی که آزمایش می کنید باید از برق جدا شود.

حتی اگر منبع تغذیه قطع شده باشد، باید مطمئن شوید که فقط پلاستیک روی پروب های مولتی متر را لمس کنید و هرگز فلز را لمس نکنید. خازن ها الکتریسیته را ذخیره می کنند و لمس تصادفی نقاط اشتباه روی برد مدار با پروب ها می تواند این بار را آزاد کند. برخی از خازن‌های دستگاه‌هایی مانند تلویزیون و مانیتور رایانه می‌توانند تا چندین سال پس از قطع شدن دستگاه، شارژ بزرگ و بسیار خطرناکی را در خود نگه دارند. این بارهای پنهان می توانند الکتریسیته کافی برای کشتن یک فرد را در خود نگه دارند. بنابراین قدیمی را فرض نکنید

مانیتوری که به مدت 10 سال در زیرزمین گرد و غبار جمع می کند، آب در آن وجود ندارد.
همچنین بخوایند: برنامه نویسی plc

تداوم تست

گاهی اوقات، شما فقط باید بفهمید که آیا توان از نقطه A به نقطه B می رسد یا خیر. این تست تداوم نامیده می شود. تابستان گذشته، برادرم داشبورد قایق من را کوتاه کرد. باید بفهمم که آیا مشکل واقعاً در داشبورد من است یا خطی که داشبورد را به باتری متصل می‌کند به نوعی آسیب دیده است. برای انجام این کار، من یک تست تداوم انجام دادم.

تست تداوم شامل استفاده از بخش اهم مولتی متر است (اهم واحد استاندارد برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی است). محدوده را روی کمترین سطح مقاومت ممکن (کمترین تعداد میلی اهم) تنظیم کنید. اکنون یک پروب را در یک سر سیمی که در حال آزمایش هستید قرار دهید و پروب دیگر را در انتهای دیگر قرار دهید. اگر سطح مقاومت بسیار پایین باشد، اتصال خوب است و جریان می تواند از سیم عبور کند یا مدار "بسته" است. اگر سطح مقاومت بینهایت باشد، مدار "باز" ​​است یا در آن وقفه دارد. بسیاری از مترها در صورت وجود تداوم سیگنال صوتی تولید می کنند، اما سیگنال فقط در کمترین محدوده مقاومت فعال می شود. اگر مدار پیوسته باشد، صدا را می شنوید.

تست مقاومت

همچنین می توانید از بخش اهم مولتی متر خود برای آزمایش مقاومت یا پایانه های مورد استفاده در کابل کواکسیال یا شبکه های حلقه توکن قدیمی استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که برق از مدار عبور نمی کند. سپس یک پروب را در هر طرف مقاومت یا ترمیناتوری که در حال آزمایش هستید قرار دهید و سطح اهم مناسب را تنظیم کنید. ترمیناتورها معمولاً سطح اهم را در جایی روی یا نزدیک آنها چاپ می کنند. ترمیناتورهایی که در کابل شبکه کواکسیال استفاده می شوند دارای دو گزینه 50 یا 75 اهم هستند. مقاومت ها از یک سری نوارهای رنگی برای نشان دادن سطح اهم و تحمل آنها استفاده می کنند (چقدر اهم می توانند خاموش باشند و همچنان در محدوده مشخصات باشند). متأسفانه، الگوی راه راه به خودی خود یک علم است و ممکن است مدتی طول بکشد تا کشف شود.

اکنون که اصول استفاده از مولتی متر را به شما ارائه کردم، احتمالاً از قبل به مشکلات رایانه شخصی فکر می کنید که می توانید با این دانش جدید عیب یابی کنید. مقاله بعدی من مجموعه ای از مشکلات رایانه شخصی را ارائه می دهد که می توانند با استفاده از مولتی متر حل شوند. فقط به یاد داشته باشید که هر زمانی که با مولتی متر یا هر وسیله الکتریکی کار می کنید، ایمنی همیشه اولویت اول شماست.

https://www.techrepublic.com/article/build-your-skills-learn-to-use-a-multimeter-the-right-way/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.